یک نفر از هر یازده بزرگسال در حال حاضر از بیماری دیابت رنج می برد

14نوامبر 2019 - فدراسیون بین المللی دیابت(IDF)  اعلام کرد، بیش از 460 میلیون نفر از افراد بالغ ( 1 نفر از هر 11 نفر) در حال حاضر از بیماری دیابت رنج می برند، IDF یا انتشار آخرین اطلس دیابت، اعلام کرد: آمار کنونی (463 میلیون نفر) تا سال 2030 به 578 میلیون نفر و تا سال 2045 به 578 میلیون نفر خواهد رسید و چالش های زیادی را برای درمان و مدیریت این بیماری كه در حال حاضر جزو 10 علل برتر مرگ در دنیا است، به وجود می آورد.

فدراسیون بین المللی دیابتدر این گزارش به افزایش 38 میلیون مورد جدید ابتلا به دیابت، نسبت به نظرسنجی قبلی خود در سال 2017 اشاره نموده و خاطرنشان کرد: بیش از نیمی (50.1 درصد) از مبتلایان بزرگسال از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع هستند( تشخیص داده نشده اند).

قند خون مبتلایان به دیابت بالاتر از میزان طبیعی است، در نتیجه آنها به احتمال زیاد دچار عوارض ناتوان کننده ای مانند سکته قلبی، سکته مغزی و سایر شرایط پزشکی جدی می شوند که منجر به کاهش امید به زندگی و افزایش بالقوه ی هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود.

بیشتر مبتلایان به دیابت، به نوع 2 این بیماری مبتلا هستند که با چاقی و سایر عوامل سبک زندگی مرتبط است. دیابت نوع 2 در بزرگسالان و در سالهای اخیر به طور فزاینده در کودکان بروز می کند.

دیابت نوع 1 ، که نمی توان از آن جلوگیری کرد، هنگامی ایجاد می شود که لوزالمعده به اندازه کافی انسولین- هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می کند- تولید نمی کند.

رئیس فدراسیون بین المللی دیابت، Nam H. Cho  ، در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت: این بیماری "یک مسئله جدی بهداشت جهانی"است و دارای چنان تأثیرات اقتصادی و اجتماعی بزرگی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.شیوع رو به افزایش دیابت یک دلیل واقعی برای نگرانی است، به خصوص با در نظر گرفتن تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری که هنوز از ابتلای خود به دیابت مطلع نیستند.

فدراسیون بین المللی دیابت،هزینه ی سلامت دیابت در سال 2019 را 760 میلیارد دلار (690 میلیارد یورو) تخمین زده است.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه از آغاز طرحی برای کاهش قیمت ها و افزایش دسترسی به انسولین با افزایش تعداد مبتلایان خبر داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-diabetes-cases-soar-in-adults.html